torsdag 2 juni 2016

Vad ska man äta för att tappa 30kg?

Exakt, vad ska man äta?
Vad äter jag?
Försöker få i mig mycket protein, såklart. Försöker hålla bort kolhydrater, men utesluter det inte. Numera baserar jag inte en måltid på potatis som jag kunnat göra förr. Och sen mycket grönt. En klassiker är den så kallade Poccolin. Kokt Alaska Polloc och broccoli. Jätteenkelt, jättetråkigt och jättebra. Havregrynsgrönt är ju ett säkert kort med.

Utöver det så känner jag att mitt förhållande till mat har förändrats en hel del under den här resan. Jag kan prata hur lännge som helst om det egentligen, men ska försöka hålla det lagom.
Kort och gott, jag vill inte äta längre. Fantasin är världelös, och min förmåga att planera ett inköp är ungefär 5 timmar lång. Det jag kommer på på förmiddagen att jag vill ha på kvällen, det blir det. Att ligga några dagar före med att handla händer aldrig mig. Jag gillar ju mat, uppenbarligen, men allt annat runt det är tråkigt. Eller det är det ju inte heller, men jag har inte ro att hålla på.

Helst av allt skulle jag vilja ha nån sorts välling som jag kunnat äta alla mål, och som var bra. Full i protein och allt det där gosiga. Det vore nästan det bästa för mig. Jätte jätte jättetråkigt, men det skulle hjälpa mig.

Jag är inte dålig på att laga mat heller, det blir bra, när det väl blir. Men det är inte prioriterat kan man väl säga. Jag vet inte hur många fredag eller lördagkvällar jag ätit gröt till middag och känt att det är helt okej.

Jag kan inte riktigt sätta foten på vad det beror på heller. Det kan ha börjat med Xtravaganza, när jag körde en sommar på shakes och man insåg hur djupt rotad maten är socialt. Överallt vid sammankomster ska det ätas något, varje gång. Ska man se en match ska det finnas snacks, en kaffe hos mormor blir istället  matlåda och 3 mackor och bullar hos mormor, är det möte med jobbet finns det fikabröd. Det är överallt om man tänker efter. Det blev jobbigt för mig att inse det och sedan dess har jag inte sett på mat på samma vis.

Lite kort om mat bara. Nya tankar nästan gång.

/E

2 kommentarer:

  1. Du kanske inte håller med mig, men jag tror det är bättre att ge fan i att svälta sig med poccoli om dagarna och skippa det där (nästan) dagliga fikabrödet och pannkakorna istället. Inga bra kalorier i vitt bröd. Varken för vikten eller för hälsan. Och är man tillräckligt mätt på riktig mat så känner man inte samma behov av att fika hela tiden heller. Men njuta måste man göra etc ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe du har nog rätt. Fikabröd är det mindre av nu, och pannkaka med. Även proteinpannkakorna. Det dröjde länge innan jag köpte ny burk från att den förra tog slut. Så jag håller nog med, även om jag inte riktigt lever upp till det jämt.

      Radera