lördag 4 juni 2016

Inför, efter och planeringsrull

Var ut och rullade med stadens Mr Cykel ikväll. Karln som cyklat i 20 år, och ägt ca 100 cyklar enligt honom själv, varav 3 i år bara.
När man har något problem med cykeln och man nämner det för nån får man alltid höra; Har du frågat Kilhman?

Han hade gjort en bikefit nyligt och ville ut och känna efter lite, så okejdå. Jag följer med.
Hämtade upp honom i Sätra, och vi pös iväg ner mot stan. Fantastiskt väder, aldeles lagom varmt, inte så mycket sol längre. Det var disigt! Luften fortfarande varm från dagen, men som sagt, inte för varm.

Från Sätra förbi Willys och MAX, sen esplanaden genom stan. En sån där jättelummig stäcka rakt igenom centrala stan, går längs det som på förr-i-tidentalet var E4an. Det är ny asfalt på cykelbanan där dessutom. Jag gillar att åka där. Man korsar några vägar, möter några hundar med deras ägare. Kör om nån lattemamma med barnvagn och passerar några undomar på mammas damtralla. Men man har inte bråttom där, man tittar på stan, pratar lite. Hela miljön drar ner tempot lite, man vill inte ens köra fort där. Vi cruisar!

Över ån och upp för söderbacken där bocken står på vintern. Här är det mer folk. Uteserveringar och cykelställ. Fotgängare och andra medmänniskor är inte lika uppmärksammade på sin position på cykelbanan här så det är mer kryssning än cruising kan man säga. Men det är skoj, mer folk att titta på, och mer folk att se sportig och cyklig ut för.

Från korsningen Kungsgatan-Kaserngatan är det fortfarande stad, men cykelbanan är mycket mer avskiljd från vägen, och det märks så fort att man är på väg ut ur stan. Allt dör på fel sida vägen. Gävle må ha lite sisådär stort invånarantal, men city eller centrum, om man så vill är jättelitet! Och då menar jag inte shoppingmässigt utan dom centrala kvarteren är få.

Vi passerar Hemsta. Det brukar alltid stå några bilar att titta på utanför MAX där, men inget idag. Inget utanför varken BurgerKing eller McDonalds heller. Vidare genom Hemlingby. Snart är det en backe, med ett Stravasegment. Är det idag jag tar personbästa? Känner inte att jag har pangben, men den känslan kan vara missvisande ibland. Blev inget rekord. Vi försökte inte ens. Har knappt behövt logga dagens tur. En sån tur var det.

Vägen ut mot Furuvik är bra cykelväg, det händer inte så mycket, men det händer lagom mycket. Det finns spurtbackar om man vill, och drickabackar om man vill. Lite trafik att titta på på avstånd, eller lite skog att titta på åt andra hållet. Rullskidåkarna har mätt upp 8km längs den här sträckan, det är ungefär hela. Vi fortsätter förbi deras markering och vidare mot Furuvik, där vi vänder i ett bostadsområde. Det verkar mysigt där. Ett sånt ställe man skulle kunna bo på det med. Mycket lövträd och inte för tätt mellan husen.

Tillbaka till korsningen där rullskidåkarsträckan tar slut/startar, men vi viker höger där och över knaperåsbron, ett segment jag persade på. På andra sidan bron går det fort. rejält fort. Rullar om Henke och provar trycka på lite i bocken. Sådär att man hår hålla i sig ordentligt för att inte resa sig när man kliver på, nästan bryta lite men fortfarande sittandes. Wattmätare vore kul ibland. Strava säger att snittfarten på det segmentet efter bron var 32,1 men då är det 3,5km långt. 232w på den sträckan, enligt appen. Högsta fart var 52, om det säger något. Vi pustar ut och rullar vidare.

Medan vi svänger av mot Korsnäs i Graneberg kommer vi in på regelboken, och hur folk följer den eller inte. Och vad som händer med de som inte följer den, och hur man beter sig mot varandra i allmänhet på internetforum. Henke är lite som jag där. Kan reta upp sig så infernaliskt på folk som är korkade som äpplen, och som inte ger sig. Vi har för många fucks to give där, helt klart.

Vi passerar Kastvallen, Bomhus Kyrka och Bomhus Centrum, sen vidare mot Brynäs och via Atlasgatan mot stan. Sen tar vi samma väg genom stan och esplanaden tillbaka mot Sätra. Det är fortfarande en fin kväll och stan är full med folk, på 2 sätt.
Efter MAX Norr åker vi förbi Nynäs och Borgis, sjukhuset och in i Sätra. Det är tydligen en spurtsträcka över Sätraängarna, för där försökte han åka ifrån mig. Han kanske tjuvtävlade? Lite vattenpåfylllning hemma på Henke igen innan jag rullade vidare genom Sätras yttervarv. Tänkte att jag inte var helt nöjd trots 41km ditintills, så mot Lexe och Hagaström! Det är också fina områden att cykla igenom. Verkar ganska lugnt där, men det är nog mer trafik än man tror. Och ganska tätt mellan husen. Hursom, många olika hus att titta på så det blir inte tråkigt, och det är inte så långt heller.

Svänger ner mot Statoil Hagaström, och över RV80/E16, funderade på om jag skulle ta motorvägen ut till Valbo men tänkte att det skulle bli lite dålig stämning då, och det hade jag inte riktigt tid med kände jag. Det vore dessutom åt fel håll för mig. Rundar istället "Dungen O i Valbo". Klurigt namn, med rolig bakgrund. Förbi Mackmyras nya ställe som ser helt otroligt ut där det sticker upp mellan träder och suger i sig den sista kvällssolen. Hela kåken glödde och jag kan bara tänka mig hur det är att kunna få stå där inne högst upp varje kväll och titta ut över stan och Valbos åkrar i ett sånt sken.

Efter jag åkt över bron över E4an så är det dags för nästa spurtsegment som jag helt verkar missa, måste varit fel raksträcka eller så svängde jag för tidigt. All den ansträngningen för ingenting! Hur ska jag kunna tala om för nån att benen vibrerade när jag svängde in bakom högskolan om jag inte ha några siffror som styrker det? Vilken besvikelse det var, jag skulle ju ta personbästa där. Kan hända att jag får ut något av det ändå, men det känns helt osannilikt när det inte finns loggat.

Vidare förbi Hedvigslundskyrkan och in i villaområdet där. Fortfarande helt färdig i benen efter sista spurten, den som inte finns längre, men jag försöker hålla lite fart hemmåt ändå. Det är ju inte långt kvar. Några högersvängar, ett par vänstersvängar sen är jag hemma. Nöjd! Det var en bra tur. En sån tur jag knappt behövt logga men som ändå fick mycket fokus på loggen såhär i efterhand.

Hursom, 50km loggat, men jag måste upp i längderna, tänkte stega upp till 100, sen 120, 150, 180 km. Osv. Hoppas hinna med minst en tur till Ljusdal i sommar.
Men mer om dom planerna senare.

Köpte en Cykelvasastart igår.

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar