söndag 25 december 2016

Vintercykling, vem försöker vi lura?!

God Jul på er!

Skulle skrivit det här igår, när jag var argare och mer utsatt egentligen, men nu blev det såhär.

Alltså, cykla ute, på vintern. Vad håller vi på med? Vem försöker vi lura?
Det är kallt, och blött, och blåser troligtvis från alla håll samtidigt. Det är halt, förmodligen.

Jag är egentligen inte en kille som fryser av mig. Använder inte jacka till vardags, och har mina sneakers året runt. Men efter 2-3 mil igår, och 5 mil idag. Damn! Jag blir skitkall och ingenting blir roligt längre.
Jag har köpt allt som står att jag ska ha på mig, en syntetlinne i närmast, ett dhb, nå baselayer-aktigt. En windstoppertröja ovanpå det, sen en 2-lagers ulltröja på det, och en vind och vattentät jacka högst upp. Har läst att det är det som gäller, och tjejen på XXL menar att det var så jag skulle ha. Tröjan hon sålde mig var 2-lagers, just av dom här anledningarna.
Benen jobbar i ett par flossade bibs med överdragsbyxor som ska palla neråt 10-grader, minst! Nu är inte benen något problem, men så ni vet.

När jag vevar runt i det här och tycker att jag är genomkall undrar jag ju, ljuger ni för mig?
Är ni lika kalla men säger att ni har roligt, bara för att? Det är det jag tror. Ni biter ihop bättre än mig.
Man läser överallt på nätet att den och den tröjan håller dig varm och torr hela turen, eller en jacka som gör samma sak. Skojar ni med mig? Kan ni komma hem TORRA efter en tur ute på vintern?
Ni är alltså inte direkt sjöblöta och jobbar mot klockan för att hålla kylan borta?

Idag hade jag inte linnet, utan windstoppern underst, en ulltröja och dubbellagertröjan under jackan. Klarade mig bättre, men inte bra. Och det är ju inte ens kallt ute.

Näe hörrni. Nu skärper ni er och erkänner att ni fryser som fan men lyckas hålla masken bättre än mig.


10 kommentarer:

  1. Det är svårt att knäcka klädkoden, fortsätt prova dig fram. Idag funkade det också bra för mig, igår katastrof med skavsår på mage och rygg. Skillnaden var att jag använde Goretex som översta lager igår, min svett andas inte genom det.Merinotröjan i lager ett hade för grov stickning i kombination med att mellanlagret (väst) satt för löst. Gör om gör rätt!/Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja det blir till att laborera. På facebook säger dom att jag klädde mig för varmt. Får ta och hoppa ett lager och prova igen. Lycka till i morn!

    SvaraRadera
  3. Jag klarar mig, är oftast för varm eftersom jag är en sådan där ovanlig som trivs bättre i två minus än trettio plus, däremot spelar det ingen roll om det är tio plus eller tio minus, jag fryser om röva så jag tror skinkorna ska trilla av men har vant mig vid det :D
    Kämpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en hel del vana i det också, som man måste komma över. Vintern i övrigt gillar jag och jag ser fram emot dom där lugna tysta turerna på knarrande snö men fan att behöva vara dyngsur av svett efter 3 mil då?! Vi sliter vidare, lycka till runt sjön!

      Radera
  4. Ett par skoöverdrag är guld värda! Ett tips är att ta tre varv med silvertejp runt tårna så åker de inte upp och så håller de längre. Om det är många minus ute kan ett förslag vara att reglera cyklingen.. och köra stigar i skogen istället för snabba grusvägar. I skogen behövs inte mycket kläder. Själv blir jag genomsvett. Ta gärna med en värmefilt om du skulle vurpa o skada dig. I övrigt som nämnts, laborera o testa dig fram. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom där skoöverdragen åker alltid upp! Det om värmefilten var ett bra tips, första gången jag hör det faktiskt, tack!

      Radera
  5. Jag drar mig för att cykla ut, bökigt med att få på sig alla kläder och genomsvett innan jag kommer ut. Men väl på cykeln brukar jag tycka att det är jätteskönt för att inte tala om efteråt..
    Det jag har gjort senaste åren som hjälpt mig att välja kläder är att skriva upp vad jag tar på mig i en liten "dagbok", sen skriver jag upp vilket väder (blåsigt, grader, sol etc) och noterar när jag kommer hem om jag var rätt klädd. Funkar ganska bra faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle ju faktiskt behövas. Så man genom stats och rutin lär sig vad som funkar :)

      Radera
  6. Det är inte roligt att cykla på vintern.
    Man drar på sig dödsförkylningar som suger all lust för att cykla ur dig.
    Man tröstköper sig snabb på internet i brist på annat.
    Så är det. Punkt.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera