lördag 7 januari 2017

Kramp - kan vi vara kompisar?

Tjingeling.

Det blir inte så mycket gjort här på bloggen nu. Jag vet inte varför för tid är det enda jag har.
Tränar på som jag ska osv. Försökte mig på ett jättekorkat försök att sätta lite PB:n på gymmet i måndags. Kanondåligt förberedd, borde inte gjort det alls. Landade på 5kg ifrån personbästa i både böj och mark, dvs 110 resp 145.
Nog om det.



Katja undrade vad en rimlig tid på Cykelvasan vore som "rookie", och det första jag kom att tänka på var KRAMP. Nu tror jag att hon gott och väl rullar in på under 4 timmar med gott humör på sin CX. Om hon slipper kramp. För det gjorde inte jag.

Mitt målgångsspurt på Vasan. Strava ljuger med watten. 

Så vad vet ni om kramp? Varför får man det? Var gör man åt det? Funkar tabletterna? Kan man lura bort den om man väl hamnat där?
Vad jag förstår så vet man inte så jättemycket om det. Och att det inte riktigt finns några nyckellösningar på problemen, och att det är mycket individuellt?
Jag ska inte säga att jag är påläst här, utan nu är det broscience och lösa internetrykten.


Min egna teori, baserat utifrån när jag själv upplevt det, och omständigheterna runt dom tillfällen jag drabbats är att:
Man får kramp när man är i slutet av vad man orkar, kroppen börjar stänga ner och säga ifrån. Man börjar bli ordentligt slut. Jag körde 3 rejäla lopp i sommar, Fjällturen, Mörksuggan och Cykelvasan.
Alla 3 loppen hade en målgång inom 10 minuters-spann. dvs, mellan 3:31-3:41. men det skiljer 3 mil mellan längsta och kortaste lopp.

Fjällturen, det jobbigast jag gjort på cykel hittils. Kortaste av de 3, ingen kramp.
Mörksuggan, väldigt intensivt vad jag minns. Mittendistansen, krampkänningar nånstans vid sista milen om jag minnsrätt. Dvs i området 62-72km
Cykelvasan, relativt lättkört, hög intensitet pga hög fart. 94(?) km. Kramp ungefär sista 2-2,5 mil. Dvs 70km ungefär.
En Kolforsen-runda. Vi ska svänga där framme, ser ni det? :)

Slutsatsen, Krampen följer med distansen, och du kan flytta upp den gränsen. Jag själv kommer försöka "träningstävla" på längre distanser än jag tänkt tävla.

Notera nu att det här är inget vetenskapligt utan självupplevt, så källa: internet gäller.

/E

1 kommentar:

  1. De gånger jag fått kramp så har det uteslutande handlat om övertro på min nivå som gjort att jag hållt för högt tempo under för lång sammansatt tid. Musklerna säger- nehej du, nu är det stopp- vi strejkar! Men oftast gäller det för mig att hugga i ordentligt i mer än en timma, mer mot 1,5, definitivt vanligast efter 2-2,5h. Det kanske inte måste vara hög puls, utan arbetsbelastning på låren/vaderna. Oavsett vilka förberedelser.
    Har inget trolleritrick förutom att bryta eller rejält slå av på takten (krypfart) :-)

    SvaraRadera