onsdag 7 december 2016

Varvrekord på intervallslingan

Tjingeling.

Hade tänkt mig 2 ganska hårda pass i går, ett kettlebellpass med lättare vikter för att försöka driva upp pulsen mer än vanligt, och sen ett FX-pass efter det. Det ska tydligen vara nå crossfitbetonat dom kör på Fyshuset så jag tänkte att det kan vara kul att prova. Fick jobba över, och i vanliga fall är det helt okej, men just idag hade jag verkligen laddat för den här träningen hela dagen så att behöva ställa in var inte alls kul. Kom hem runt 18.30 och satte mina batterier på laddning, tänkte att jag kunde ju cykla lite ute istället. Mitt i alltihopa ringer lillasyster och frågar varför jag inte är hos mormor som fyller år. Hade glömt bort det HELT! Dom hade ju bara påmint mig 2 gånger innan, hur ska jag komma ihåg!? Åkte dit och fikade gärnet innan jag bestämde mig att det blir fan cykling idag ändå. Oavsett tid. Kom hem därifrån efter 21 nångång, så då var det bara att börja byta om.


Åkte till Hemlingbybacken, har ett varv där jag brukar åka, först backträningen och pulshöjaren uppåt, sen nedvarvningsslinga på väg ner så pulsen ska hinna sjunka innan man drar iväg upp igen, och det hela går att göra som ett varv, så man slipper upp-ner-fram-tillbaka-känslan. Hade jäkligt bra känsla i benen, så det var roligt. Varje gång upp var skitjobbig, men väl uppe kändes allt okej och det gick att tänka "Det där var ju inte så farligt, vi kör en till". Så har det aldrig varit förr, så det var skönt. Det betyder ju också att jag inte tar i ordentligt, men det får jag träna mig till. Det måste gå att komma högre i puls trots att det gör ont. Totalt 8 varv, mot tidigare 6 varv under ett pass. Nästa gång gör vi nog 10. En annan grej jag märkte stor skillnad på var att varje gång jag rullade ner så sjönk pulsen under 100 redan på väg ner, annars har jag fått stannat på botten och vänta in att jag ska närma mig 100 för att dra iväg igen. Så nu låg jag kanske 10-15 slag lägre på samma tid som förr. Vilket är en klar förbättring.


Dippen där mitt i nummer 3 är växelknas, och nummer 6 och 7 är sittandes, därför blev dom lite lägre. Kul att man ser så tydligt var det är som händer. Att det är 2 toppar på varje varv är för att backen planar ut i 20 meter innan man drar upp för sista branten.

Så för att vara så tårtstinn som jag var blev det ett ganska bra pass, eller var det tack vare tårtan?

/E

1 kommentar: