måndag 5 december 2016

Adventsdistans


Det är tanken i alla fall. Att ha distanspass på söndagarna framöver. Först december ut, sen Rapha 500 i jul, och sen fortsätta under januari med det. Känner mig lite skeptisk till vintercyklingen, men jag har löst det mesta av problemen hittills. Först, dubbdäck. Det är ordnat genom ett par Schwalbe Ice Spiker Pro. Sen skor. Ett par Diadora, billigaste på XXL vad dom nu hette. Funkar hittills jättebra! Upplever inte att fötterna känner av vädret på något som helst vis än. 
Men, jacka eller underställ är svårare verkar det som. Min "varma" jacka från dhb är inte tillräckligt vindtät, så jag fick köpa en ny från Craft som ska vara det, men den är mindre fodrad istället. Får labba lite med underställ istället och se om det är där lösningen finns. Jag känner inte nån som gillar att frysa och jag själv är inget undantag. 
På helgens 7-milare kunde jag känna att jag blev kall, men inte så att jag frös. Det är kanske så det kommer att vara, man blir lite sval ibland, men utan att nå fryspunkten. Vi får se på söndag, hur det ser ut då.

Helgens cykling (1) bestod av kort snabb-pass med Hemliga gruppen på Åbyvallen. Kunde bocka av 2 personliga förstagångsbedrifter, mycket tack vare tjälen tror jag.
- Stigen under E4 mellan Krematoriet till Scandic utan att kliva av, Check! 
- Grusbranten vid Statoil Hagaström uppåt utan att varken kliva av eller ta sats, Check!

Ingen av de där har jag klarat förr, och det var ett tag sedan jag provade senast, så att det gick så pass "lätt" kändes som ett bra kvitto på att jag gör något rätt med träningen. Annars ett jättebackigt pass med roliga stigar och bra underlag. 

Helgens cykling (2) blev 7 mil runt Öjaren. Vi kan kalla sträckan Ronde van Oejaren, blir inte det roligare? Har länge funderat på den sträckan, om det inte skulle gå att skarva med att åka Högbo´s Vasa-bana baklänges mot Högbo från Ockelbovägen, och det gick! Vi hittade en skogsmaskinsstig som ledde oss precis rätt in på några stigar som hör till Vasabanan och dom var pangfina. Några frusna vattenpölar som var enda frågetecknen, men annars kanon. Johan trodde inte på mig när jag sa att jag skulle ta med kaffetermos och gifflar, men han visste tydligen inte att #cyklarmanfikarman, så nu ska han också ha med fika på distanspassen. Hade hoppas att Henkerado skulle följt med också så skulle vi tvångsfikat med honom, han som alltid har så jävla bråttom. Man måste hinna med en paus också! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar