måndag 21 november 2016

Cykelkrashen, och vad hände sen?

Okej, lovade redogörelse igår.

Det började såhär, misstänkte lagerhaveri i bakhjulet, det rullade dåligt i ramen. Inte alls samma flyt som det borde vara. Ingen biggie, lager tar ju slut så småningom. Köper nya på Momentum och byter dem. Bra så. Står och sneglar på kasetten och axeln som jag har lös nu, och tänker att jag ska nog ta av bodyn med, kolla dem lagren. Har ingen kedjepiska på plats, men tänker att jag får nog av bodyn ihop med kasetten ändå, om jag håller emot på axeln medan jag släpper konmuttrarna. Hittar en insexshyla, i med den i tomma axeländen och en polygrip på konmuttern på utsidan av body.

Sprak!


Det finns ett par tillfällen om året man ångrar sig extra jättesnabbt. Det här var ett sånt. Ångrade mig så fort så det finns inget snabbare.

Men okej, PP Cykel har ju stenkoll, dom ordnar en ny. Åker dit och förklarar vad jag vill ha. Stefan är inte på plats, dom skriver en lapp åt honom så han får höra av sig. Helgen går, och nästan hela veckan. Sen hörs vi på telefon, och han hittar inte på den. Absolut inte alls. Den finns inte som reservdel hos Specialized.

"Hör med Conceptstore, dom kan ju ha andra kataloger än oss..."

Ringer dom och förklarar, och jodå. Dom hade. Beroende på axelllängd, men båda skulle finnas hemma. Okej, fine. Det var en fredag lunch då, dags att leta upp nån som vill roadtrippa till Människobyn en lördagförmiddag då. Får inte tag i nån och det var väl lika bra, för dom hade fattat mig fel visare det sig när jag mailat bilder för att stämma av vilken axellängd det handlade om. Den axel dom har är den man sätter fast hjulet i ramen med. Dvs den lilla, som går igenom min spruckna stackare.
Happ... Vad fan nu då?

Stefan på PP erbjuder mig ett XT-hjul, till bra pris. Eftersom att ekra in ett nytt nav i fälgen ändå kostar nästan samma pengar. Pris inkl kasett och ny bromsskiva, eftersom det är centerlock och inte 6-bult. Smalare fälg, med lösa lagerkulor.  Men XT är väl alltid XT eller?

Dröjer lite med besked där och tänker att jag kan ju kolla beggat, hittar några prospekt, men fel axeldiametrar, och väldigt smala fälgar. 9mm QR går tydligen att lösa, med caps, om navet tillåter bytet till större axel. Ett av mina prospekt gör det, men där är jag misstänksam om viktspecen. Jag är fortfarande med i 0,1 ton-klubben. Och det är verkligen inte säljaren av dom hjulen.

Letar vidare, och det är väl egentligen nu det blir kul.
Att hitta nytt hjul med rätt spec. Vilken djungel!
Först, rätt storlek. 26" - 27,5" - 29"
Lager. Lösa kulor - Maskinlager
Bodyn. 8/9 - 10 - 11
Ekerantal pga vikt. 24 - 36
Innerbredd fälg. 21 - 24 - 26 - 29
Och vill jag slippa köpa ny bromsskiva, Centerlock - 6-bultad

Det här är alltså 6 parametrar som ska stämma för att jag ska känna att jag köper ett lika hjul. Och ja, det finns förmodligen andra hjul som skulle funka, är helt övertygad. Men det är inte Bill Gates som ska handla direkt. Priset är viktigt. Mina pengar är inte obegränsade, och mina sponsorer Mamma AB och Pappa LTD är nog inte övertygade om att mina resultat motiverar den investeringen.

November börjar ta slut och Grand Fondon verkar ju körd. Eller? ELLER?!

Tänkte att PP får väl tag i ett nytt orginalhjul, så jag åkte in där idag.

"Ett nytt orginalhjul, jo men det fixar vi. Fick du inte mitt mess förra veckan?" 

-Ehhm...? 

"Jag har hittat axeln, Giant hade den. Det är 3 veckors leverans, men jag har ett sånt hjul står, som vi kan ta axeln från så slipper du vänta. Det är ju fortfarande cykelväder ute."

Stefan på PP Cykel klev precis in och räddade vintern!

1 kommentar: